«Көрісу» – Ұлыстың ұлы күнінің нышаны ғана емес, жаны-жүрегі, айрықша бір ғұрпы. Ата Қазақтың дәстүрлі этикасында бағзыда қалыптасқан, ұлттық бірегейлікті (идентичность) айқындайтын тұрақты категорияның бірі. Адамның туғаннан өлгенге дейінгі өмірін тұтас қамтитын универсал категория.
Осы ретте, ілгеріде Наурыз мейрамы қалай өтуші еді деген тарихи шегініс жасасақ, осыдан біраз уақыт бұрын ғана қаланың орталық алаңдарында наурызда қаптаған киіз үй тігіліп, ол жерде таңдаулы, арнайы қонақтарға дәм татырады, бұл да мейрамның мәніне қайшы болған соң ыңғайсыздық тудыратын. Әрі негізінен әкімшілік қызметкерлері мен солардың арнайы қонақтары күтілетін VIP киіз үйлерге қарапайым халықтың да кіргісі келеді. Содан кейін есік алдын күзетіп тұрғандар мен халық арасында жанжалдар шығып жатады. Күн мен Түн теңелгенде Жарық пен Қараңғы, Еркек пен Әйел, Ересек пен Бала, Бай мен Кедей, Хан мен Қара теңесетін күні, бөлекшелеп үй тігіп, бөлектеніп ас ішкен де дұрыс еместігін ешкім қаперге алмаушы еді. Соңғы уақыттары сол таңдаулы адамдарға арналған VIP киіз үйлерді тігу мүлдем тоқтамаса да азайды. Жалпы, Наурыз қарын тойдыратын мейрам емес, керісінше, астың азайған, қолда бардың таусылуға жақындаған уақытында өтетін аскеттеу мереке. Наурыз көжеге қосылатын жеті дәм, жеті дән деген де қолда қалған әртүрлі дәнді араластырып ас пісіруден шыққан. Біз Ұлыстың ұлы күнінің мәнін бағамдамай, мерекенің басты ұстанымын бұзғанымызды түсінбейміз. Наурыздың өте демократиялық, діни догмалардан ада, нағыз халықтық, өте қарапайым мейрам екенін ұмытпауымыз керек. Наурыздың өзбектер, тәжіктер мен қырғыздар сумаляк, әзербайжандар сэмэни, қазақтар наурыз көже деп атайтын ғұрыптық тағамы дәндерден жасалатынына назар аударыңыз. Келер жылы ас көп болсын деген тілекпен ас та төк мейрам жасағанда да үнемшілдік, табиғатқа, адамдарға, асқа ұқыппен қарау қажет. Наурыз мерекесінің ең бір үлкен философиясы да осы ойдан тамыр тартады.
Наурыздың ғұрыптық негізі сан ұрпақтың, сан халықтың космогониялық, дүниетанымдық, этикалық, биосфералық тұжырымдарынан тұрады. Ең бастысы, солардың барлығы – жасампаздық пен ынтымақ бастауы. Мейрам мазмұнын жыл сайын жаңғыртып, жаңа элементтермен байытуға болады, тек Наурыздың бастапқы мәні мен рухына ресмилік пен реттеп, тәртіпке салушылықтың, жасандылықтың жат екенін ұмытпау керек.
Сонымен – көрісу. Әуелі осы сөздің таза мағынасын парықтап алайық. Қазақ «көріскенше», «көріселік», «көріскен күн», «көрісіп тұрайық» т.б. дейді. «Қырдағы ел ойдағы елмен араласып, Күлімдесіп, көрісіп, құшақтасып» дейді Абай атақты «Жазғытұры» өлеңінде. Көрісу салты – көктемге ғана тән белгі екенін соқырға таяқ ұстатқандай етіп айтады.
Жалпы, қар еріп бастап, күн мен түн теңесер тұста көрісу дәстүрі, этнографтарға сүйенсек, барлық өңірде болған. Ары-беріден соң жалғыз қазаққа ғана емес, исі көшпенді халықтарға тән салт. Бұл дәстүрді арабша ай атымен «Амал күні» деп, функционалды семантика категориясына сай «Көрісу күні» деп, бағзы лепеске бағып, «Ұлыстың ұлы күні» деп, жаңашалап «Наурыз мерекесі» деп әр қалай атасаңыз да, сайып келгенде түбі – бір.
Шәкәрімнің Наурыз туралы айтқаны
Ахат Шәкәрімұлы естелігінде осы қазақша жыл ауысу мерзіміне байланысты мынадай деректер келтіреді. «Бір күні әкей айтты: «Бүгін ескіше 1 наурыз, қазақша жаңа жыл, Ұлыстың ұлы күн», – деді. «Ал жаңа жылдың бұрынғы аты Наурыз – бұл фарсы тілі. «Жаңа күн», деген сөз. Қожа-молдалар ескі әдетті қалдырамыз деп, Құрбан, Ораза айттарын – Ұлыс күні дегізіп жіберген. Жаңа жыл басының ұлыс екеніне мынадай дәлел бар – «Ұлыс күні қазан толса, ол жылы ақ мол болар, ұлы кісіден бата алса, сонда олжалы жол болар» – деген тіпті ескі мақал. Және Ұлыс күнін қалай қарсы алатындары туралы айтылған мынау жыр қазақтың арғыдан келе жатқан мұрасы:
Ұлыстың ұлы күнінде, бай шығады балбырап,
Қасында жас жеткіншек
тұлымшағы салбырап,
Бәйбіше шығар балпиып, сәукелесі саудырап,
Қыз шығады қылмиып, екі көзі жаудырап,
Бозбала шығар бұрқырап,
ақ бөкендей сырқырап,
Құл құтылар құрықтан,
күң құтылар сырықтан,
Кетік ыдыс шөміштің түтіні
шығар бұрқырап.
Ұлыс күні құлды, күңді азат етіп, ескі ыдыстарды отқа жағатын салт болған. Сол Ұлыс күні көрісіп, амандасу туралы бұрын былай десетін болған: «Амансыз ба? Ұлыс оң болсын! Ақ мол болсын! Қайда барса, жол болсын!» Кейбіреулер: «Ұлыс бақты болсын! Төрт түлік ақты болсын! Ұлыс береке берсін! Пәле-жала жерге кірсін!» – деседі.
Және бір жыр:
Ұлыс күні кәрі-жас, құшақтасып көріскен,
Шалдар бата беріскен,
сақтай көр деп, терістен.
Кел, таза бақ, кел! – десіп, –
Ием тілек бер! – десіп,
Көші Қайрақан, көші – десіп.
Және ескінің бір өлеңінде Ұлыс күнін қосады:
– Есік алды қара су бойлағаным,
Жалғанның қызығына тоймағаным.
Көмілсем де кетер ме көкейімнен
Қалқамен Ұлыс күні ойнағаным, – деген.
Тағы бір ескіден келе жатқан жоқтау, бұл да Ұлыс күнін дәлелдейді. Шақшақ Жәнібек кенже қызын өзінің досының баласына берген. Жәнібек өлгенде, сол қызы әкесін жоқтайды. Бұл ұзақ жоқтау еді. Наурыз туралы айтқанын ғана айтайын:
«Айналайын, әке-екем!
Неге бердің кедейге!
Қанша ақылды десең де,
Кедейді – кедей демей ме?»
Байға берсең, әке-екем,
Қазысы қарыс айғырды,
Сүбесі сүйем қошқарды,
Ұлыс күні соймас па ем!
Тамам сорлы тоймас па ең!
Ұлыс сайын бастарын,
Жұп шырақ жағып қоймас па ем! – деген» – деді әкей.
Мен әкейден: «Жұп шырақ» болатыны қалай, не біреу, не үшеу болмай, жұп болуы неліктен?» – деп сұрадым.
Әкей: «Жұп шырақ» – тілек, намаз есепті құлшылық. Бұл фарсының баяғы – Зардушт (орысша – Зарастр), соның жолынан қалу керек. Ал «Жұп шырақ» болуының мәнісін толық білмесем де мақал білдіреді: «Жалғыз шала – сәуле болмас, Жалғыз шырақ – тәуба болмас» – деген бар» – деді әкей. Сол ескіше 1 наурыз күні әкейге айттым: «Біз де бүгін қазан толы көже істейік» – деп. Әкей айтты: «Бізде бидай жоқ қой! Ұннан ет тура, кеспе көже істейік», – деді. Мен қаптан ұн әкелдім. Әкей жылы суға тұз езіп, дәмін шығарып, осымен иле деді… Сүйтіп, екеуміз құдайы көже істеп іштік…
Сол 30 жылы, наурызда, түнде мен жатып қалдым. Әкей ұзақ отырып, «Жан беріп жарық, жылы нұрдан», – деп басталатын 30 жол өлеңін жазды…»
КӨРІСУ – ӨЛІМ ҒҰРПЫ ЕМЕС
Байқадыңыз, Арқа мен Алтайды тел емген Шыңғыстаудың қазағы Шәкәрім айтыпты: «Ұлыс күні кәрі-жас, құшақтасып көріскен» – деп. Көрісу – тек кісісі өлген үйге барғанда атқарылатын ғұрып демеген. Рас, марқұмның үйіне дауыс шығарып барып, көңіл айтып көрісу де – ата жолы, көне салт. Бірақ осы екі көрісу де біріне-бірі қайшы келіп, бірін-бірі жоққа шығармайды. Өлім үстіндегі көрісу – өлім ғұрпы емес, тіршілік салты. Тірінің дидарын көріп, көңіл айту, қызық үстінде ғана емес, қаралы жағдайда да бірлік ниетін таныту дәстүрі.
Тағы да назар аударыңыз: зиын-зердесі тұнық, құйма құлақ, дегдар ақсақал Ахаттың айтуынша, қазақша жаңа жыл, Ұлыстың ұлы күні ескіше (яғни, Ресей 1918 жылғы ақпанның 14-іне дейін тұтынған Юлиан күнтізбесі бойынша) наурыздың 1-і, ал 1918 жылдың 14 ақпаннан бастап қолданысқа түскен Григориан календары бойынша наурыздың нақ 14-іне тұспа-тұс келген.
Енді, қазір біз мерекелеп жүрген 21 наурыз күнгі (жуыр жылдарға дейін айдың 22-інде аталып жүрді) жаңа жыл қазақ қоғамдық санасына қайдан, қашан сіңгені туралы бірер анықтама айта кетейік.
1913 жылы «Қазақ» газеті наурыз айында «Наурыз» атты мақала жариялап, жаңа жыл мерекесін сөз етеді. Ол мақалада Ұлыс Күні наурыз айының ішінде тойланатыны айтылады. Ал 1919 жылы сол «Қазақтың» тікелей жалғасы іспетті «Сарыарқа» газетіне шыққан мақалада Ұлыстың ұлы күнін 22 наурызда атап өту туралы бастама көтеріледі. 1920 жылы Тұрар Рысқұловтың ұсынысымен елімізде 22 наурыз Наурыз мерекесі ретінде аталып өтеді. Бір жылдан соң жарық көрген «Жас Алаш» газеті ең бірінші санын жаңа жылдың бірінші күнінде, яғни, наурыз айының 22-інде жарыққа шығарады. Газеттің сол уақыттағы бас редакторы Ғани Мұратбаев, жауапты хатшысы Ілияс Жансүгіров еді. Тұжырымдап айтқанда, қазаққа жаңа жылдың басы 22 наурыз деген идеяны сіңіру 1913 жылдан басталып, 1920 жылдарға дейін толастамағанын байқауға болады. Бүгінгі біз осы уақытқа дейін ұлт ардагерлері салған ізбен 22 наурызды, содан соң БҰҰ-да белгіленген жарық күн 21 наурызды Ұлыстың ұлы күні деп белгілеп келдік. Бұл күнді Иран ғана емес, жер жүзі астрономдары күн мен түн теңелген уақыт деп анықтады, Spring Equinox немесе Vernal Equinox деп атады. Ендеше, күнде тұрған ештеңе жоқ. Айтқандай, наурыздың 21-і тек Иран, Тұран жұртына ғана емес, басқа да біраз елге қадірлі. Мысалы, Жапонияда наурыздың 21-і Сюмбун но хи есімді күн мен түн теңесетін қастерлі күн саналады. Көктем мерекесі, ағаш шешек атқан тынбас өмір тойы ғана емес, сондай бір ғажайып шақта марқұмдардың басына барып, аруақты еске алатын өзгеше ізгілік күні. Қош, өз аулымызға қайтсақ, байырғының күн райын баққан шаруақор қазағы көктемгі көрісуді алып даладағы табиғат ыңғайына қарай ілгерінді-кейінді тойлай берген. Сол себепті, Ұлыстың үлы күнін Наурыз айының екінші жартысында атап өте беруге болады. Алып Қазақ жерінің оңтүстігіне, батысына көктем ерте жетеді, солтүстігі мен шығысына кеш келеді. Күн райына, уақыт ыңғайына қарай шешімін табатын іс қой.
Сонымен ұзын сөздің қысқасы, жыл басы ежелгі қазақта парсыша наурыз, арабша амал айының бірінші жұлдызынан басталып есептелген. Тіршілік ыңғайы Юлиан календарына қарап бағдарланған кезде наурыздың бірі болып тұрып, кейін жаңа күнтізбеге көшкенде 14-іне ауысқан. Содан соң Алаш ардагерлері үлкен мәдениеттерге ортақ мерзімді оң көріп, елімізге тән жаңа жыл басталар күнді наурыздың 22-і деп белгілепті. Ал енді, Наурыз айының 14-і күні бүгінде батыс өңір қазағы қастерлейтін «Амал мерекесі», «Көрісу» аталатын жыл ашар той ежелгі дәстүр ретінде ілтипатта болғаны жөн. Түптің түбінде, тұтас қазақ ортақтасса, тіпті керемет!
Ендігі бір түйткіл – біз Наурызды бабалардан жеткен мереке ретінде қабылдаймыз да, күн мен түн теңескен тойдың бағзыдан иран және түрік халықтарына ортақ дәстүрге айналғанын ұмытып кетеміз. Әділетіне жүгінсек, ғасырлар бойы түрік текті көшпенділердің салт-дәстүріне икемделіп, синтезделгенмен, қазақ түсінігіндегі Наурыздың философиясы мен ғұрыптық тәжірибесінен түпкі, ежелгі ирандық жаңа жыл элементтері байқалып тұрады. Оған бола Ұлыс күнінен теткіп, теріс айналсақ, мыңдаған жылда мәдени тамырлары жалғасып кеткен түрік-парсы кеңістігінен жерісек, бұл таным түйтелігі болар еді.
Тағы айтамыз. «Көрісу» – Ұлыстың ұлы күнінің нышаны ғана емес, жаны-жүрегі, айрықша бір ғұрпы. Ата Қазақтың дәстүрлі этикасында бағзыда қалыптасқан, ұлттық бірегейлікті (идентичность) айқындайтын тұрақты категорияның бірі. Адамның туғаннан өлгенге дейінгі өмірін тұтас қамтитын универсал категория. Жай ғана үлкенге құрмет, кішіге ізет емес, баршаны: ер мен әйелді, кәрі мен жасты, бай мен кедейді теңгеретін, жарық күннің нұры түгел жұртқа тең түсетінін еске салатын тәуба сәті. Наурыз мерекесінің ең басты тағылымы, арда өнегесі осы болар деп сенеміз.
Алматы қаласының әкімдігі